Novosti, Informacije za klijente

Šta oglašivači mogu da očekuju od izmena Zakona o oglašavanju

Predlog za koji Vlada navodi da predstavlja korak dalje i u harmonizaciji sa propisima EU, predviđa mogućnost ograničavanja slobode pružanja usluga informacionog društva blokadom IP adresa stranih internet platformi.

Vlada Republike Srbije usvojila je 22.05.2025. godime, Predlog izmena i dopuna Zakona o oglašavanju. U saopštenju koje je tim povodom objavljeno, navodi se da Predlog predstavlja korak dalje i u harmonizaciji sa propisima Evropske unije, odnosno novim regulatornim okvirom u vezi sa pružanjem audio-vizuelnih medijskih usluga.

Naime, važeći Zakon o oglašavanju je iz 2016. godine, i on je, posebno u delu koji se odnosi na televizijsko oglašavanje, usklađen sa evropskom Direktivom o audiovizuelnim medijskim uslugama iz 2010. godine. Kako je ta Direktiva izmenjena2018. godine, to je polazeći od obaveze Srbije definisane Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju sa EU, bilo neophodno da se Zakon uskladi i sa izmenama Direktive.

Izmene, ukoliko ih Skupština bude usvojila u predloženom tekstu, biće od značaja kako za prenosioce oglasnih poruka, tako i za oglašivače.

Televizije dobijaju veću fleksibilnost u korišćenju reklamnog vremena. Umesto dosadašnjih 20% oglašavanja na svakih sat vremena emitovanog programa na komercijalnim televizijama, i 10% oglašavanja na svakih sat vremena emitovanog programa na kanalima javnog servisa, sada u pojedinačnom satu emitovanja može biti I više od 12, odnosno 6 minuta, ali i dalje ne više od 20%, odnosno 10% reklama ukupno, u periodima od 6 ujutro do 6 popodne, i od 6 popodne do ponoći.
Takođe, uvode se restriktrivnija pravila za oglašavanja igara na sreću, a primena i inače restriktivnih pravila za duvanske proizvode, širi se i na proizvode slične duvanskim.

Deo gde predlog iznenađuje, tiče se oglašavanja ugostitelja i ugostiteljskih objekata za smeštaj posredstvom internet platformi sa domenima registrovanim u inostranstvu. Predlog predviđa da se na internet platformama sa domenima registrovanim u inostranstvu mogu oglašavati samo oni ugostitelji i ugostiteljski objekti za smeštaj koji su evidentirani u centralni informacioni sistem u oblasti ugostiteljstva i turizma, na način propisan Zakonom o ugostiteljstvu. Ali, u slučaju da se neki ugostitelj, ili ugostiteljski objekti za smeštaj koji nije evidentiran u centralnom informacionom sistemu prekrši ovu zabranu, Predlog predviđa mogućnost izricanja mere ograničavanja slobode pružanja usluga informacionog društva, onemogućavanjem pristupa internet adresi prenosioca oglasne poruke, blokadom IP adrese od strane operatora elektronskih komunikacija usluga. Stiče se utisak da je ovakvo ograničenje nesrazmerno, ali ostaje da se vidi kako će ga vlada obrazložiti i braniti u parlamentu.

Za detaljnije informacije u vezi sa oglašavanjem u Srbiji, kontaktirajte našeg advokata Slobodana Kremenjaka (slobodan.kremenjak@zslaw.rs), koji je eksluzivni član Global Advertising Lawyers Association za Srbiju, ili bilo koga od svojih redovnih kontakata u Živković Samardžić.

TOP